Japonia: Gejsze

Październik 1, 2010 o 3:48 pm | Napisane w Japonia | 3 komentarzy
Tagi: , , ,

Jejku… Za ścianą, u mojego sąsiada trwa jakiś remont. Cały dzień jedyne co słyszę to wiertarka! Teraz na Kiichigo biorę udział w kolejnym projekcie, więc nawet nie mam jak nagrań zrobić… Bo wiertarkę w tle słychać. A wieczorem nagrywać się nie będę, bo rodzice będą w domu, a przy nich nie zamierzam wrzeszczeć do mikrofonu. Poza tym wczoraj na aikido się ze mnie wyśmiewali, bo nie umiem myć podłogi (w tym przypadku maty) mopem. O.o Tak, tak- myjemy matę na aikido. Zawsze w czwartki, grupa młodzieżowa zaawansowana, czyli między innymi ja. Wczoraj był mój pierwszy raz. 😀 Czyli podsumowując, tydzień był tragiczny. Dobra… Koniec narzekania!

Pewnie każdy z Was słyszał o gejszach. Ale czy wiecie, kim one są?

Zacznijmy od tego, co w ogóle znaczy słowo „ gejsza”.  „Gei”  w języku japońskim znaczy „sztuka”, a „sha”- człowiek. Tak więc chodzi tu o artystę. W Kioto używa się słowa „geiko”, co oznacza „kobietę zajmującą się sztuką”.

Gejsze są mistrzyniami w sztuce konwersacji, tańca, śpiewu oraz gry na shamisen*, flecie lub bębenku.  Poza tym potrafią perfekcyjnie odprawić ceremonię picia herbaty. Oprócz tego, dobrze wykształcona gejsza umie również kaligrafować, układać kwiaty i recytować klasyczną literaturę japońską .

Wiecie, że początkowo gejszami zostawali tylko mężczyźni? Jakoś nie potrafię sobie tego wyobrazić, ale cóż… Dopiero w późniejszych czasach dołączyły do tego zawodu kobiety, dla odróżnienia zwane „onna geisha”. Na szczęście teraz gejszami są wyłącznie one.

Uwaga, ważna informacja: Gejsze nie są „kobietami lekkich obyczajów”. Błędny wizerunek gejszy jako prostytutki wziął się z tego, że po drugiej wojnie światowej Amerykanie okupujący Japonię korzystali z usług prostytutek, które często podawały się za gejsze. Jeszcze innym, gejsza kojarzy się z kobietą  uległą i bezwolną. Nie jest to prawdą. Aby osiągnąć wysoką pozycję zawodową i cieszyć się dobrą reputacją oraz szacunkiem, gejsza nie może być uległa, czy bezwolna. Musi mieć silną wolę i ciężko pracować, by osiągnąć cel. Gejsza powinna być nie tylko piękna, ale też silna.

Gejsze początkowo ubierały się bardzo skromnie. Dla Japończyków uchodziły za ideał pięknej kobiety. Odgrywały też ważną rolę w gospodarce i polityce Japonii. Kiedyś nawet mówiono,  że ambitny urzędnik powinien mieć dwa cele w życiu: wziąć za żonę gejszę i zostać ministrem. Jednak nawet gejsze nie będące żonami urzędników posiadały ogromne wpływy. Trzeba przyznać, że odegrały znaczącą rolę w kształtowaniu się kultury japońskiej. No bo… Co przychodzi większości na myśl, kiedy słyszą słowo „Japonia”? Właśnie gejsza. 🙂

Mam nadzieję, że wzbogaciłam Waszą wiedzę na temat gejsz. Właśnie hałas wiertarki ustał, więc idę robić nagrania.
~ Sayo!
Fumi.

3 komentarzy »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. współczucie jak można w ogóle siedzieć w domu przy takim hałasie????
    Ja bym poszła do tego gościa, wzięła od niego tę wiertarkę i ją rozwaliła i to dosłownie (gratuluje spokoju i cierpliwości)
    a notka naprawdę ciekawa chociaż te głupole co się na Japonii nie znają zaczną kumać jaką wspaniałą kobietą jest gejsza i wesz co chętnie bym ją została:D

  2. Ech, mnie w tym momencie drogę robią. No, ale na wsi często są takie hałasy i nic na to nie poradzisz.. Nie zniosłabyś życia na wsi.. Kosiarka, wiertarka, remonty, budowy, jakieś prace przy domu.. Hałas-hałas-hałas.
    Co do Gejsz.. Baardzo wzbogaciłaś moją wiedzę, bowiem o Gejszach wiem tylko z filmów i „Ulicy Tysiąca Kwiatów”.;0 Najdziwniejsze to dla mnie jest to jak dawniej Gejsza nie mogła być dziewicą.. Brr..-.-
    Poozdrawiam.

  3. Ostatnio byłam na wykładzie o gejszach i było naprawdę świetnie.
    Z Twojej notki dowiedziałam się skąd pochodzi ta błędna opinia o gejszach (gejsza = prostytutka) 🙂 Wiesz co.. z tego co ja sie dowiedziałam, ze gejsze wcale się nie ubierały tak skromnie, raczej przykuwały wzrok swoim strojem *.*
    Pozdrawiam, Ayame


Skomentuj

Entries i uwagi feeds.

