Święto lalek

Marzec 3, 2010 o 3:18 pm | Napisane w Japonia | 4 komentarze
Tagi: , , ,


Tak, tak, kochani- dzisiaj 3 marzec, czyli święto lalek. Postanowiłam trochę  napisać  o tej japońskiej tradycji.
P.S
Sprawdziany poszły mi słabo. T.T

Święto lalek, inaczej Hinamatsuri. Jest to święto przyjęte z Chin. Hinamatsuri przypada w sezonie kwitnięcia brzoskwiń, dlatego też mówimy na nie momo-no sekku. (Momo- brzoskwinia). Jest to dzień modlitwy o szczęście dziewcząt- o ich zdrowie, powodzenie itp.

Japońskie rodziny w ten dzień wystawiają specjalny zestaw lalek. Składa się on z co najmniej figurek pary cesarskiej, ale pełny komplet to 17 lalek: cesarz i cesarzowa, trzy damy dworu, pięć muzyków, dwóch ministrów i pięć strażników. Wszystkie lalki ubrane są w stroje dworskie z okresu Heian. Kostium cesarzowej stanowi dwunastowarstwowa, jedwabna szata ceremonialna. Do stroju przewidziane jest odpowiednie uczesanie- włosy są zbierane z tyłu na wysokości szyi i opadają luźno na plecy. W rękach cesarzowa powinna trzymać wachlarz.

Trzeba pamiętać też o właściwym rozstawieniu lalek. Najwyższe miejsce zajmuje oczywiście cesarz i cesarzowa. Niżej znajdują się trzy damy dworu. Na niższej półce są muzykanci. Potem ustawia się dwóch ministrów, a na końcu są strażnicy.

Figurki nie są lalkami służącymi codziennej zabawie. Są wystawiane do oglądania w okresie do dwóch tygodni przed świętem 3 marca. Powinny jednak być schowane w ciągu 3 dni po tym święcie. Istnieje bowiem przesąd, że jeśli nie schowa się lalek w odpowiednim czasie, to córka zostanie starą panną. Po zakończeniu prezentacji, lalki są na powrót starannie pakowane do pudełek, gdzie czekają do następnego roku. Wiele kompletów takich lalek przetrwało całe stulecia – tym bardziej są one niezwykle cenne.

No więc tak to mniej więcej wygląda. Ah, jak ja chciałabym mieszkać w Japonii…
Ups, znowu się rozmarzyłam. idę na korepetycje z matmy. : <
Sayo!
~ Fumi.

4 komentarze »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. Gdzieś już o tym czytałam… tylko gdzie? Chyba w jakiejś książce o Japonii… Nie martw się nie tylko ty chciałabyś zamieszkać w tym „zwariowanym” kraju, a co do sprawdzianów mi też najlepiej ostatnio nie idzie w szkole xD Nie obrazisz się jak dodam twój blog do linków?
    P.S. Mamy taki sam szablon/motyw

  2. Sam tytuł zaciekawił mnie, bo to dobry nagłówek do recenzji Rozen Maiden (taa, jak tak się teraz zastanowię, to mogłam ją wczoraj wrzucić, pasowałoby do atmosfery święta), ale sam dzień wydaje mi się dość błahy i, jak to Japonia, z nieba wzięty. Bo po co nam cos takiego? ;p

  3. nie wiem po co im te lalki ale to ich sprawa co tam robią ale tam chociaż mniej sprawdzianów dają(jak mi się nie chce uczyć!!!) ale nie martw się każdy ma gorszy dzień:)

  4. Dzieńdobry! (:
    Tak, czytałam gdzieś o tym święcie… Ale gdzie? Za Chiny nie pamiętam…
    Ostatnimi czasy nie za bardzo interesowałam się kulturą Japonii… Można mnie w łeb za to walnąć! >_<''
    Haha… Co do matmy to mnie i Maggi też by się przydały korepetycje… Na ostatnim sprawdzianie poległyśmy… xD Układy równań są dziwne… -.-
    Ah! no tak! Dodałam was do linków (:


Skomentuj

Entries i uwagi feeds.

